Zij die iets aan hun overgewicht willen doen focussen zich vooral op gezond eten. Maar gezond eten alleen is niet genoeg om je doelen te bereiken. Afvallen lukt alleen met een combinatie van gezond eten en voldoende bewegen. Heb je een zittend beroep en beweeg je weinig of niet? Dan volstaat het aanvankelijk om dagelijks een half uurtje te wandelen, te joggen of te fietsen. Je doet dit ook bij slecht weer en in de winter. Eens aangepast kun je je inspanningen opvoeren. Maar wat zijn de beste sporten om af te vallen?

Afvallen met sporten

Het is en blijft uiteraard belangrijk om gezond en natuurlijk te eten. Zowel om onze gezondheid te verbeteren, als om ons overgewicht te verliezen. Om je gezond gewicht te bereiken, moet je echter met meerdere factoren rekening houden. Overgewicht kan onderliggende oorzaken hebben zoals een traag werkende schildklier, een gebrek aan slaap en teveel stress. Naast gezond eten, moet je dagelijks ook genoeg bewegen om makkelijker af te vallen. Je moet voortaan zeker niet gaan sporten zoals een topsporter. Zeker niet als je tot hiertoe weinig of niet sportte. Gezond eten doet je gemiddeld 70 procent van je overgewicht verliezen. De resterende 30 procent komt van meer bewegen. Naast afvallen heeft bewegen nog meer gezondheidsvoordelen. Dagelijks voldoende bewegen zorgt voor een:

  • Doet je extra energie (calorieën) verbranden
  • Een goede hartfunctie en soepele bloedvaten. Dat vermindert ons risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten
  • Goede spijsvertering
  • Minder stress, een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht
  • Kleiner risico op diabetes type 2
  • Meer energie
  • Gezonde hormoonhuishouding
  • Sterke spieren, botten en pezen
  • Gezonde bloeddruk
  • Betere bloedcirculatie en doorbloeding

De beste sporten om af te vallen

Met de ene sport verbrand je meer energie of calorieën dan met de andere. Het is dus belangrijk om de juiste sport te vinden. Zoek je naar een sport om gezond en makkelijker af te vallen? Kies dan in de eerste plaats een sport waar je je goed bij voelt.

Afvallen met sporten: Bootcamp

Een bootcamp bestaat uit een variatie aan intervaltrainingen, waardoor je metabolisme of stofwisseling wordt gestimuleerd en meer opgeslagen vet verbrandt. Dat doet je makkelijker afvallen. De kilo’s die je op deze manier verliest, ben je definitief kwijt en komen dus nooit meer terug.

Boksen

Verrassend genoeg verbrand je met boksen opvallend veel calorieën. Met deze sport gebruik je naast je armspieren alle andere spieren. Zo word je spiermassa opgebouwd én versterkt. En uitgerekend deze spieren helpen je om sneller af te vallen. Ze verbruiken zelfs energie in rust en tijdens je slaap.

Beste sporten om af te vallen: Interval

Met intervaltrainingen verhoog en verlaag je afwisselend je hartslag. Zo verbrand je veel calorieën. Spinning is een goed én populair voorbeeld van intervaltraining.

Afvallen met sporten: Hardlopen

Joggen volstaat niet om af te vallen. Zet je spieren extra aan het werk door joggen te combineren met hardlopen, of door een afwisselend vlak en heuvelachtig parcours te kiezen.

Cardio: Trainen met gewichten

Naast krachttraining, is ook cardio belangrijk om je overgewicht definitief kwijt te spelen. Je zult dus regelmatig met gewichten moeten werken. Daar moet je niet zo nodig voor naar de fitness of de sportschool. Cardiotraining doe je makkelijk thuis en zeker met een aangepaste kettlebell bal. Zo versnel je je stofwisseling, waardoor je meer opgeslagen vet zult verbranden. Wissel krachttraining af met cardio om dit proces te versnellen.

Crossfit

Deze sport kende vooral de laatste jaren een geweldige vlucht. Crossfit heeft zijn groeiende populariteit vooral te danken aan zijn afwisseling. Luister tijdens crossfit goed naar je lichaam. Ga nooit over je grenzen en raadpleeg een goede coach. Die helpt je de verschillende oefeningen op de juiste manier uit te voeren.

Yoga

Yoga is niet alleen een uitstekende manier om leniger en sterker te worden. Het helpt je tegelijk om makkelijker je overgewicht te verliezen. Daarnaast is yoga ook een goede manier om je geestelijke gezondheid te verbeteren.

Zwemmen

Tijdens het zwemmen worden al  onze spieren maximaal aan het werk gezet. Voor een maximaal resultaat zwem je aan een flink tempo in plaats van rustig, recreatief te zwemmen.

Touwtjespringen

Goedkoop, makkelijk én doeltreffend. Zorg voor een goede opwarming van minstens drie minuten. Dat doe je met een tussensprong, zoals kinderen dat doen. Maak daarna honderd sprongen op een rustig ritme  zonder tussensprong, gevolgd door honderd sprongen aan een hogere snelheid. Verminder het aantal sprongen achtereenvolgens naar 50, 25 en 10 sprongen aan een trager ritme. Heb je nog voldoende energie? Bouw je inspanningen dan weer op naar honderd sprongen.

Beste sport om af te vallen

Zoek je naar de beste sport om af te vallen? Dat is in de eerste plaats de sport waarbij je je goed voelt. Zuiver naar het resultaat gezien, is intervaltraining de beste sport om af te vallen. Je verbrandt veel calorieën, en daaraan dankt spinning zijn grote populariteit